Statut Miasta i Gminy
STATUT
MIASTA I GMINY CZARNY DUNAJEC
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Statut określa:
1) ustrój Miasta i Gminy Czarny Dunajec,
2) zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia sołectw oraz Miasta Czarny
Dunajec,
3) gospodarkę finansową sołectw i Miasta Czarny Dunajec oraz zasady
przekazywania sołectwom i Miastu Czarny Dunajec składników mienia do
korzystania,
4) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Miasta i Gminy Czarny Dunajec,
5) zasady tworzenia i działania klubów radnych Rady Miasta i Gminy Czarny
Dunajec,
6) zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej,
7) zasady i tryb działania Komisji Skarg, Wniosków i Petycji,
8) zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady Miasta i Gminy Czarny Dunajec,
jej Komisji oraz
korzystania z nich.
§ 2
Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:
1) Gminie – należy przez to rozumieć Miasto i Gminę Czarny Dunajec,
2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miasta i Gminy Czarny Dunajec,
3) komisji – należy przez to rozumieć komisję Rady Miasta i Gminy Czarny
Dunajec,
4) Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta i Gminy Czarny
Dunajec,
5) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miasta i Gminy Czarny Dunajec,
6) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Miasta i Gminy Czarny Dunajec,
Rozdział II
Ustrój Gminy
§ 3
1. Gmina jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną
do organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
2. Wszystkie osoby, które zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o
samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje
zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swoje organy.
3. Gmina położona jest w powiecie nowotarskim, w Województwie Małopolskim.
4. Siedzibą organów Miasta i Gminy jest miejscowość Czarny Dunajec.
5. Terytorium Miasta i Gminy obejmuje obszar o powierzchni 21.834 ha.
6. Organem stanowiącym i kontrolnym jest Rada a organem wykonawczym Burmistrz.
7. Pieczęcią urzędową Miasta i Gminy jest pieczęć okrągła z godłem państwa i
napisem w otoku Miasto i Gmina Czarny Dunajec.
§ 4
1. Herb Gminy przestawia: tarcza typu hiszpańskiego na której w polu czerwonym
widnieje orzeł srebrny z koroną zamkniętą złotą, z takąż przepaską o
zwieńczeniu w kształcie koniczyny oraz szponami i dziobem, także złotymi. Pod
nim dwie skrzyżowane ciupagi o ostrzach złotych do skraju tarczy, z drzewcami
srebrnymi.
2. Wzór herbu określa załącznik Nr 1 do Statutu.
3. Zasady używania herbu określa Rada odrębną uchwałą.
4. Flagą Gminy jest prostokątny płat o proporcjach 5 : 8, dzielony w słup w
proporcjach 1 : 1; pasy pionowe w barwach czerwonym i białym; w lewym czerwonym
pasie po środku, biały wizerunek orła srebrnego z koroną zamkniętą złotą, z
takąż przepaską o zwieńczeniu w kształcie koniczyny i dziobem także złotym,
dwie skrzyżowane ciupagi w słup o ostrzach złotych, z drzewcami srebrnymi.
5. Wzór flagi określa załącznik Nr 2 do Statutu.
Rozdział II
Jednostki pomocnicze Gminy
1. Postanowienia ogólne, zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia
jednostek pomocniczych
§ 5
1. O utworzeniu, połączeniu, podziale bądź zniesieniu jednostki pomocniczej
Gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z
uwzględnieniem następujących zasad:
1) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej, a
także zmiana jej granic musi zostać poprzedzone konsultacjami z mieszkańcami
jednostki pomocniczej, której dotyczy inicjatywa, w trybie określonym odrębną
uchwałą Rady;
2) Burmistrz Miasta i Gminy na wniosek inicjatorów udziela im wsparcia przy
opracowaniu projektu uchwały, w szczególności w przedmiocie określenia granic
jednostki pomocniczej;
3) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien w miarę możliwości
uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, powiązania komunikacyjne i
więzi społeczne.
2. Uchwały, o jakich mowa w ust. 1 powinny określać w szczególności obszar,
granice, siedzibę władz oraz nazwę jednostki pomocniczej (lub jednostek
pomocniczych) powstałej na skutek utworzenia, połączenia, podziału bądź
zniesienia jednostki pomocniczej Gminy.
§ 6
Jednostkami pomocniczymi Gminy są:
1) sołectwo Ciche,
2) sołectwo Chochołów,
3) sołectwo Czerwienne,
4) miasto Czarny Dunajec,
5) sołectwo Dział,
6) sołectwo Koniówka,
7) sołectwo Odrowąż,
8) sołectwo Piekielnik,
9) sołectwo Pieniążkowice,
10) sołectwo Podczerwone,
11) sołectwo Podszkle,
12) sołectwo Ratułów,
13) sołectwo Stare Bystre,
14) sołectwo Wróblówka,
15) sołectwo Załuczne.
§ 7
1. Organami sołectwa są: zebranie wiejskie, będące organem uchwałodawczym oraz
sołtys, będący organem wykonawczym.
2. Sołtys jest przewodniczącym rady sołeckiej, która za zadanie ma wspomagać
jego działalność.
3. Kadencja sołtysa i rady sołeckiej trwa pięć lat.
4. Wybory sołtysa oraz wybory do rady sołeckiej zarządza Rada w terminie do 6
miesięcy od dnia wyborów do Rady.
5. Organami
Miasta Czarny Dunajec są odpowiednio: Zebranie Miejskie i Przewodniczący Rady
Miejskiej, którego działalność wspomaga Rada Miejska. Przepisy ust. 2, 3 i 4
stosuje się odpowiednio
§ 8
Granice sołectw, organizację, zakres i zasady ich działania określają odrębne
statuty.
2. Gospodarka finansowa sołectw oraz zasady
przekazywania sołectwom składników mienia do korzystania.
§ 9
1. Jednostki pomocnicze Gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu
Gminy.
2. Organy sołectw gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ich
dyspozycji jako fundusz sołecki, przeznaczając te środki na realizację zadań
spoczywających na tych jednostkach.
3. Rada uchwala corocznie załącznik do uchwały budżetowej, określający wysokość
kwot funduszu sołeckiego w układzie działów i rozdziałów klasyfikacji
budżetowej.
4. Dyspozycje, o których mowa w ust. 2 i 3, są wiążące dla osób składających
oświadczenia woli w zakresie realizacji budżetu Gminy.
§ 10
Sołectwo bierze udział w gospodarowaniu środkami przeznaczonymi na realizację
zadań Gminy na terenie danego sołectwa poprzez:
1) sygnalizowanie organom Gminy potrzeb sołectwa i zgłaszanie propozycji zadań
do uwzględnienia w budżecie Gminy,
2) konsultowanie realizowanych przedsięwzięć,
3) udział w potwierdzaniu prawidłowości wykonania robót, usług i innych
zamówień realizowanych przez wykonawców na terenie sołectwa, w tym w
szczególności wywozu odpadów komunalnych, odśnieżania dróg, robót drogowych,
§ 11
1. Gospodarowanie gruntami i obiektami gminnymi znajdującymi się na terenie
danego sołectwa, w szczególności sprzedaż, dzierżawa, najem, podlega
konsultacji z tym sołectwem.
2. Dochody uzyskane z mienia komunalnego, znajdującego się w obrębie danego
sołectwa lub przekazanego do korzystania danemu sołectwu, powinny być
przeznaczane, w części lub w całości, na realizację zadań służących temu
sołectwu.
3. Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania, jeżeli uchwały szczególne
przewidują inne zasady gospodarowania mieniem.
§ 12
1. Składniki mienia komunalnego mogą zostać przekazane do korzystania jednostce
pomocniczej.
2. Przekazywane jednostkom pomocniczym do korzystania mogą być:
1) grunty gminne,
2) budynki gminne,
3) mienie ruchome.
3. Z wnioskiem o przekazanie składników mienia komunalnego wystąpić może
zebranie wiejskie w drodze uchwały, w której wskazuje się przeznaczenie tych
składników.
4. W przypadku składników mienia ruchomego z wnioskiem o ich przekazanie
wystąpić może rada sołecka.
5. Przekazywane składniki mienia komunalnego powinny być przeznaczone na:
1) prowadzenie statutowej działalności jednostki pomocniczej,
2) prowadzenie działalności kulturalnej, sportowej i edukacyjnej, w
szczególności skierowanej do dzieci i młodzieży,
3) działania sprzyjające integracji środowiska lokalnego.
6. Przekazane do korzystania mogą zostać składniki mienia, które mają
uregulowany stan prawny i nie są obciążone w sposób uniemożliwiający
korzystanie z nich zgodnie z wnioskiem i uchwałą zebrania wiejskiego.
7. Przekazanie mienia następuje na podstawie zarządzenia Burmistrza, protokołem
zdawczo- odbiorczym.
8. Mienie przekazywane jest na czas nieokreślony.
9. Sołtys oraz rada sołecka zapewniają wykorzystanie przekazanych składników
mienia zgodnie z przeznaczeniem.
10. Nadzór nad prawidłowością wykorzystywania powierzonego mienia prowadzi
Burmistrz.
11. Zwrot przekazanych składników mienia może nastąpić:
1) z inicjatywy Burmistrza z uwagi na wykorzystywanie niezgodnie z
przeznaczeniem;
2) na wniosek zebrania wiejskiego wyrażony w drodze uchwały lub odpowiednio rady
sołeckiej.
Rozdział III
Organizacja wewnętrzna oraz tryb pracy Rady Miasta i Gminy Czarny Dunajec
1. Organizacja wewnętrzna Rady
§ 13
Rada jako organ stanowiący i kontrolny w Gminie liczy 21 radnych
§ 14
Rada działa na sesjach podejmując uchwały i rezolucje, a także poprzez swoje
komisje.
§ 15
1. Rada powołuje następujące stałe komisje:
1) Rewizyjną,
2) Skarg, Wniosków i Petycji,
3) Komisja Rozwoju, Budżetu i Spraw Statutowych,
4) Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki,
5) Spraw Obywatelskich, Zdrowia i Pomocy Społecznej,
6) Rolnictwa , Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej,
7) Ładu Przestrzennego, Infrastruktury i Bezpieczeństwa.
2. Komisja może liczyć od 3 do 9 radnych.
3. Radny ma obowiązek być członkiem nie mniej niż 2-ch komisji stałych.
4. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania
określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.
§ 16
1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.
2. Na pierwszej sesji nowej kadencji następuje:
1) złożenie ślubowania przez nowo wybranych radnych,
2) wybór Przewodniczącego,
3) ustalenie liczby i wybór Wiceprzewodniczącego/wiceprzewodniczących Rady.
3. Obrady pierwszej sesji do momentu (czasu) wyboru przewodniczącego prowadzi
najstarszy wiekiem spośród radnych obecnych na sesji.
§ 17
Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący, w
szczególności:
1) ustala porządek sesji po konsultacji z Burmistrzem,
2) zwołuje sesje Rady,
3) przewodniczy obradom,
4) podpisuje uchwały Rady,
5) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich
mandatu,
6) reprezentuje Radę na zewnątrz.
§ 18
W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub
Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej
sesji dokonuje wyboru na wakujące stanowisko.
§ 19
Do obowiązków Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez
ustawę lub Statut dla Przewodniczącego w razie nieobecności lub niemożności
pełnienia funkcji przez Przewodniczącego.
§ 20
1. Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace
komisji Rady.
2. Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1 dokonuje Przewodniczący
Rady.
§ 21
Obsługę Rady zapewnia Burmistrz poprzez Biuro Rady, wchodzące w skład Urzędu
Gminy.
2. Tryb pracy Rady
§22
1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej
kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach,
a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
2. Oprócz uchwał Rada może podejmować rezolucje mające charakter deklaracji,
oświadczenia, apelu lub opinii.
3. Z inicjatywą podjęcia przez Radę rezolucji może wystąpić komisja, klub lub
co najmniej 3 radnych.
4. Tekst projektu rezolucji doręcza radnym przed rozpoczęciem sesji
wnioskodawca.
§ 23
1. Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością zapewniającą wykonywanie zadań
Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Sesjami zwyczajnymi są sesje zwołane zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym
przez Przewodniczącego Rady.
§ 24
1. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesji powiadamia się
radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad, za pomocą listów poleconych
lub w inny skuteczny sposób.
2. Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu
budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14
dni przed sesją.
3. W razie nie dotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 1 i 2 Rada może
podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek
o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad,
przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.
4. W przypadku zgłoszenia projektu uchwały przez klub radnych w terminie
uniemożliwiającym uwzględnienie go w powiadomieniu, o którym mowa w ust. 1 i 2,
projekt uchwały wprowadza się do porządku obrad na sesji.
5. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być
podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 25
1. W terminie co najmniej 7 dni przed sesją Przewodniczący Rady, po
zasięgnięciu opinii Burmistrza, ustala listę osób zaproszonych na sesję.
2. W sesjach Rady uczestniczą Burmistrz oraz delegowani przez niego pracownicy
Urzędu i jednostek organizacyjnych
§ 26
1. Sesje nadzwyczajne są zwoływane przez Przewodniczącego Rady na wniosek
Burmistrza lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady na zasadach
przewidzianych w ustawie.
2. W zawiadomieniu o zwołaniu sesji Przewodniczący ma prawo wskazać dane
personalne radnych, którzy ten wniosek wnieśli.
3. Jeżeli radni lub Burmistrz wnoszący o zwołanie sesji nie przewidują
podejmowania uchwał, wraz z wnioskiem przedstawiają oni wyłącznie porządek
obrad.
4. Do sesji nadzwyczajnych nie stosuje się § 24 ust. 1 oraz § 25 ust. 1.
§ 27
Burmistrz obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i
organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
§ 28
Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.
§ 29
Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach
przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.
§ 30
1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
2. Na wniosek Przewodniczącego obrad lub radnego, Rada może postanowić o
przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie, na
kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
3. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w
szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub
konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub
inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie
lub podjęcie uchwał.
4. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez
usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w
protokole.
§ 31
1. Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach określonych przez
Przewodniczącego Rady.
2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy sesji nadzwyczajnych.
§ 32
1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego
ustawowego składu.
2. Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w
miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu; jednakże Rada
nie może wówczas podejmować uchwał.
§ 33
1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady
formuły: „Otwieram ( numer ......) sesje Rady Miasta i Gminy Czarny Dunajec”.
2. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności
prawomocność obrad.
§ 34
Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w
sprawie zmiany porządku obrad.
§ 35
Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,
2) informacje Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie
międzysesyjnym,
3) sprawozdanie Burmistrza o jego pracach w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z
wykonania uchwał Rady,
4) rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,
5) interpelacje i zapytania radnych, w tym również informację Przewodniczącego
o interpelacjach, zapytaniach i odpowiedziach, przedłożonych w okresie od
ostatniej Sesji,
6) odpowiedzi na interpelacje i zapytania, w tym zgłoszone na poprzednich
sesjach,
7) wolne wnioski i informacje.
§ 36
1. Sprawozdanie, o którym mowa w § 35 pkt 3 składa Burmistrz albo wyznaczony
przez Burmistrza pracownik Urzędu.
2. Sprawozdania komisji Rady składają przewodniczący komisji lub sprawozdawcy
wyznaczeni przez komisje.
§ 37
1. Interpelacje i zapytania są kierowane do Burmistrza.
2. Interpelacje dotyczą spraw Gminy o istotnym znaczeniu. Interpelacja powinna
zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem
oraz wynikające zeń pytania.
3. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, także w celu
uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
4. Interpelacje i zapytania składa się w formie pisemnej do Przewodniczącego
Rady. Przewodniczący niezwłocznie przekazuje je Burmistrzowi Gminy.
5. Interpelacje i zapytania mogą być składane w każdym czasie w Urzędzie w
biurze obsługującym Radę Gminy oraz jej organy, a także w trakcie Sesji, w
ramach odpowiedniego punktu przewidzianego w porządku obrad.
6. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania udziela się w formie pisemnej w
terminie 14 dni od dnia ich otrzymania. Odpowiedzi udziela Burmistrz lub osoba
przez niego wyznaczona, przy czym odpowiedź jest przekazywana również do
Przewodniczącego Rady.
7. W przypadku interpelacji i zapytań składanych na Sesji, radny może
przedstawić ustnie ich treść. W takiej sytuacji Burmistrz lub osoba przez niego
wyznaczona ma prawo – w ramach odpowiedniego punktu przewidzianego w porządku
obrad – udzielić ustnie wstępnej odpowiedzi.
8. Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i
odpowiedziach na najbliższej sesji Rady, w ramach odpowiedniego punktu porządku
obrad.
§ 38
1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i
zamykając dyskusję nad każdym z punktów.
2. Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w
uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.
4. Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.
5. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym, z
zastrzeżeniem, że Burmistrz ma prawo wypowiedzenia się we wszystkich sprawach
dotyczących wykonywanych przez niego zadań.
§ 39
1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad
zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2. Przewodniczący Rady może czynić uwagi radnym dotyczące tematu, formy i czasu
trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywoływać
mówcę słowami „do rzeczy”.
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób
oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący
Rady przywołuje radnego do porządku, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może
odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady
zaproszonych na sesję i do publiczności.
5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali
tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami
zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 40
Na wniosek radnego, Przewodniczący Rady przyjmuje do protokołu wystąpienie
radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym
Radę.
§ 41
Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury
formalnej, w szczególności dotyczących:
1) stwierdzenia quorum;
2) zmiany porządku obrad;
3) ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów;
4) zamknięcia listy mówców lub kandydatów;
5) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały;
6) zarządzenia przerwy;
7) odesłania projektu uchwały do komisji;
8) przeliczenia głosów;
9) przestrzegania regulaminu obrad.
§ 42
Sprawy osobowe radnych i osób powoływanych na stanowiska przez Radę, Rada
rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej.
§ 43
1. Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie
potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub
Burmistrzowi ustosunkowanie się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a
jeżeli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym
dokumencie.
2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.
3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania
Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub
uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 44
1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy Sesję, wypowiadając
formułę „ Zamykam (numer .........) Sesję Rady Miasta i Gminy Czarny Dunajec”.
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania Sesji.
3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także Sesji, która objęła więcej niż jedno
posiedzenie.
§ 45
1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
2. Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej
uchwały podjętej nie wcześniej niż na następnej sesji.
3. Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.
§ 46
Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub
posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca,
w którym sesja się odbywa.
§ 47
1. Pracownik Biura Rady sporządza z każdej sesji protokół.
2. Przebieg obrad Sesji Rady jest transmitowany i utrwalany za pomocą urządzeń
rejestrujących obraz i dźwięk, zgodnie z przepisami ustawy.
3. Nośniki z zapisem Sesji przechowuje się i archiwizuje zgodnie z
obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie.
§ 48
1. Protokół z sesji powinien odzwierciedlać jej przebieg.
2. Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:
1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia
oraz wskazywać numer uchwały, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i
protokolanta;
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia;
3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyny
nieobecności;
4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji;
5) ustalony porządek obrad;
6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty
zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów
zgłoszenia pisemnych wystąpień;
7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów „ za”, „przeciw” i
„wstrzymujących”;
8) wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały;
9) podpis przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.
§ 49
1. W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać
poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu
rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu
taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.
2. Jeżeli wniosek wskazany w ust.1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może
wnieść sprzeciw do Rady.
3. Rada może przyjąć uchwałę o przyjęciu protokołu z poprzedniej sesji po
rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust.2.
§ 50
1. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę
zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia osób
nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego
Rady.
2. Uchwały Przewodniczący Rady doręcza Burmistrzowi najpóźniej w ciągu 6 dni od
zakończenia sesji.
3. Wyciągi z protokołu sesji oraz kopie uchwał Burmistrz doręcza tym jednostkom
organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych działań, z dokumentów tych
wynikających.
§ 51
1. Zadania związane z obsługę Rady oraz jej Komisji, a także radnych sprawuje
pracownik Biura Rady w Urzędzie.
2. Przewodniczący Rady w sprawach związanych z zadaniami, o których mowa w ust.
1, zgodnie z ustawą jest zwierzchnikiem służbowym pracownika Biura Rady i może
wydawać mu polecenia służbowe .
§ 52
1. Uchwały i rezolucje są sporządzone w formie odrębnych dokumentów.
2. Przepis ust.1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.
§ 53
1. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają stałe komisje Rady, Burmistrz, kluby
radnych, grupa najmniej 3 radnych oraz grupa co najmniej 300 mieszkańców
posiadających czynne prawa wyborcze do organu stanowiącego, chyba że przepisy
prawa stanowią inaczej.
2. Inicjatywa uchwałodawcza polega na złożeniu projektu uchwały, który powinien
zawierać w szczególności:
1) tytuł uchwały;
2) podstawę prawną;
3) postanowienia merytoryczne;
4) w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały;
5) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i złożenia
sprawozdania po jej wykonaniu;
6) ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały:
7) podpisy inicjatorów, lub osób uprawnionych do reprezentowania.
3. Projekt uchwały powinien być przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w
którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach
finansowych jej realizacji.
4. Projekty uchwał są opiniowane co do ich zgodności z prawem przez radcę
prawnego; w przypadku negatywnej opinii projekt uchwały jest przedstawiany na
sesji wraz z tą opinią.
5. W przypadku, gdy inicjatywa uchwałodawcza, w tym projekt uchwały, nie
spełnia wymogów określonych w ust. 1 do 3, Przewodniczący Rady w terminie 7 dni
wzywa do jej uzupełnienia;
§ 54
1. Mieszkańcy, o których mowa w § 53, zobowiązani są do utworzenia komitetu
inicjatywy uchwałodawczej (zwanego dalej komitetem), składającego się co
najmniej z 5 osób.
2. Fakt utworzenia komitetu potwierdza się poprzez sporządzenie protokołu, podpisanego
przez wszystkich jego członków. Protokół określa cel utworzenia komitetu,
zawiera imiona i nazwiska, adresy zamieszkania oraz numery PESEL członków
komitetu oraz wskazuje nie więcej niż dwie osoby spośród członków komitetu, do
kontaktu z Radą Gminy oraz Urzędem Gminy, wraz z ich adresami do
korespondencji.
3. Komitet odpowiada za czynności związane z przygotowaniem projektu uchwały,
jego rozpowszechnieniem, kampanią promocyjną, z zebraniem podpisów mieszkańców
popierających projekt, przekazaniem projektu do Rady oraz przedstawieniem
projektu uchwały na sesji Rady.
4. W celu zapewnienia rozpowszechnienia i kampanii promocyjnej projektu uchwały
Urząd umożliwia Komitetowi dostęp do urzędowych tablic ogłoszeń oraz strony
internetowej.
5. Podejmując działania o których mowa w ust. 4., lub przekazując Radzie
projekt uchwały, komitet przedkłada równocześnie:
1) protokół, o którym mowa w ust. 2,
2) projekt uchwały wraz z wykazem podpisów popierających projekt; każda strona
wykazu zawierać powinna tytuł uchwały, a każdy podpis powinien zostać złożony w
rubryce zawierającej imię i nazwisko, adres oraz numer PESEL osoby składającej
podpis.
§ 55
Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, czytelny, przy użyciu
wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W projektach uchwał należy unikać
posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych.
§ 56
Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg podjęcia uchwały Rady po zasięgnięciu
opinii, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z innym organem, projekt uchwały
przedkładany jest na sesję wraz z zajętym przez ten organ stanowiskiem.
§ 57
Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady lub prowadzący obrady
Wiceprzewodniczacy
§ 58
1. Biuro Rady ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje
wraz z protokołami sesji Rady.
2. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji lub do
wiadomości – zależnie od ich treści.
3. Uchwały i inne dokumenty Rady przechowuje się i archiwizuje zgodnie z
obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
§ 59
1. W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
2. Głosowania co do zasady są jawne.
3. W przypadkach oraz na zasadach przewidzianych w ustawie przeprowadza się
głosowanie jawne oraz głosowanie tajne.
§ 60
1. Głosowania jawne imienne przeprowadza się za pomocą odpowiednich urządzeń, o
których mowa w ustawie, przy czym radny głosując równocześnie podnosi rękę.
2. W przypadku braku możliwości głosowania w sposób określony w ust. 1 z
przyczyn technicznych, głosowanie przeprowadza się w ten sposób, że każdy z
radnych indywidualnie, publicznie dokonuje aktu głosowania – po odczytaniu
swego nazwiska określa, czy jest za, przeciw, czy wstrzymuje się od głosu. Fakt
ten odnotowywany jest w protokole z Sesji.
§ 61
1. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad, przelicza
oddane głosy „za”, „przeciw” i „wstrzymujące się”, sumuje je i porównując z
listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem
Rady oraz nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.
2. Do przeliczenia głosów Przewodniczący obrad może wyznaczyć radnych.
3. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.
§ 62
1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią
Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie
przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród
siebie przewodniczącym.
2. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób
głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.
Radni wrzucają karty głosowania do urny umieszczonej w wyznaczonym miejscu.
3. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
4. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół,
podając wynik głosowania.
5. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do
protokołu sesji.
§ 63
1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i
ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była
przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości, co do intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek
najdalej idący, jeżeli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi
wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący
rozstrzyga Przewodniczący obrad.
3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący obrad przed
zamknięciem listy kandydatów pyta każdego z nich czy zgadza się kandydować i po
otrzymaniu odpowiedzi poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a
następnie zarządza wybory.
4. Osobiste wyrażenie zgody przez kandydata w trakcie obrad nie jest wymagane,
jeżeli nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na kandydowanie na piśmie.
§ 64
1. Jeżeli oprócz wniosku o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony
wniosek o odrzucenie tego wniosku, w pierwszej kolejności Rada głosuje nad
wnioskiem o odrzucenie wniosku o podjęcie uchwały.
2. Jeżeli w sprawie złożono kilka alternatywnych wniosków lub projektów uchwał
odnoszących się do tego samego przedmiotu lub sprawy, Rada głosuje je w
kolejności zgłoszeń. W przypadku przegłosowania któregokolwiek wniosku lub
uchwały, kolejnych wniosków, projektów uchwał nie poddaje się pod głosowanie.
3. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu
uchwały następuje według ich kolejności z tym, że w pierwszej kolejności
Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub
odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
4. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu
uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
5. Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do
projektu uchwały.
6. Przewodniczący obrad w ostatniej kolejności zarządza głosowanie za
przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do
projektu uchwały.
7. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie na czas potrzebny do
stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy
poszczególnymi postanowieniami uchwały.
§ 65
Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi uchwała, wniosek
lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów „za” niż „przeciw”.
Głosów wstrzymujących nie dolicza się do żadnej z grup głosujących „za” czy
„przeciw”.
§ 66
1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi uchwała,
wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy
pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że
przechodzi uchwała, wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę ważnie
oddanych przewyższającą połowę ustawowego składu Rady.
§ 67
1. W głosowaniach dotyczących obsadzania pojedynczej funkcji lub stanowiska, o
ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej, wymagane jest:
1) w przypadku zgłoszenia wyłącznie jednego kandydata - uzyskanie przez niego
zwykłej większości głosów,
2) w przypadku zgłoszenia więcej niż jednego kandydata - uzyskanie przez
kandydata największej ilości głosów.
2. W głosowaniach dotyczących wyboru komisji i innych ciał kolegialnych:
1) w przypadku zgłoszenia kandydatów w liczbie równej lub mniejszej od
maksymalnego składu danego ciała kolegialnego – wymagane jest uzyskanie zwykłej
większości głosów, przy czym głosowanie przeprowadza się dla całego zgłoszonego
składu jednocześnie,
2) w przypadku zgłoszenia kandydatów w liczbie większej od maksymalnego składu
danego ciała kolegialnego – wybrani do składu zostają kandydaci z najlepszymi
wynikami głosowania, w liczbie równej maksymalnemu składowi, przy czym każdy z
radnych może oddać głos wyłącznie na jednego kandydata.
3. Komisje Rady
§ 68
1. Przedmiot działania stałych komisji rady określa się następująco:
1) Komisja Rozwoju, Budżetu i Spraw Statutowych zajmuje się problematyką:
a) strategii Miasta i Gminy oraz innych zadań związanych z planowaniem rozwoju
Miasta i Gminy i poszczególnych miejscowości,
b) przeobrażeń społeczno- gospodarczych,
c) budżetu Miasta i Gminy,
d) opłat i podatków,
e) statutu Miasta i Gminy oraz statutów jednostek pomocniczych,
f) okręgów i obwodów wyborczych.
2) Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki zajmuje się problematyką::
a) sieci szkół i przedszkoli;
b) polityki oświatowej Gminy i zadań w tym zakresie,
c) rozwoju sportu na terenie Miasta i Gminy,
d) rozwoju i wsparcia turystyki na terenie Miasta i Gminy w tym inwestycji
związanych z rozwojem turystyki,
e) współpracy z organizacjami pozarządowymi działającymi w obszarze kultury,
sportu i turystyki,
f) systemu nagród i stypendiów w dziedzinie edukacji i sportu.
3) Komisja Zdrowia i Pomocy Społecznej zajmuje się problematyką:
a) funkcjonowania ochrony zdrowia w tym stanu infrastruktury zdrowotnej na
terenie Miasta i Gminy,
b) pomocy społecznej i wsparcia rodziny.
4) Komisja Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej zajmuje się
problematyką:
a) rolnictwa i leśnictwa,
b) zaopatrzenia w wodę,
c) odprowadzania ścieków,
d) inwestycji w zakresie rozbudowy sieci kanalizacyjnej i wodociągowej w tym
również planów i programów związanych z tą rozbudową,
e) gospodarowania mieniem miejskim i gminnym,
f) gospodarki odpadami komunalnymi,
g) ochrony środowiska, w tym zagadnieniami z zakresu ochrony przyrody,
gospodarki wodnej, geologii.
5) Komisja Ładu Przestrzennego, Infrastruktury i Bezpieczeństwa zajmuje się
problematyką:
a) planowania przestrzennego,
b) utrzymania infrastruktury drogowo- mostowej oraz inwestycji w tym zakresie,
c) utrzymania obiektów, budynków gminnych oraz inwestycji w tym zakresie,
d) oświetlenia ulicznego,
e) zaopatrzeniem w ciepło, energię i paliwa gazowe,
f) odnawialnych źródeł energii,
g) zabezpieczenia przeciwpożarowego,
h) bezpieczeństwa powodziowego,
i) przeciwdziałania zagrożeniom, w tym przestępczości.
§ 69
1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie do
końca pierwszego kwartału danego roku kalendarzowego. Przepis nie dotyczy
Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.
2. Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.
§ 70
1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
2. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych
gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to
uzasadnione przedmiotem ich działalności.
3. Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je, w zależności od
przedmiotu, Radzie lub Burmistrzowi.
4. Na podstawie upoważnienia Rady, Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady
koordynujący pracę komisji Rady mogą zwołać posiedzenie komisji i nakazać
złożenie Radzie sprawozdania.
§ 71
Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego
komisji, wybrany przez członków danej komisji.
§ 72
1. Komisje pracują na posiedzeniach.
2. Do posiedzeń komisji stałych stosuje się odpowiednio przepisy o
posiedzeniach Komisji Rewizyjnej.
§ 73
1. Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają na
sesji Rady sprawozdania z działalności komisji.
2. Przepis ust.1 stosuje się odpowiednio do doraźnych komisji powołanych przez
Radę.
§74
Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością
głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.
4. Radni
§ 75
1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji
podpisem na liście obecności.
2. Każde wyjście i powrót na posiedzenie Rady radny powinien zgłosić
Przewodniczącemu obrad i protokolantowi, który ten fakt odnotowuje w protokole.
3. Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia sesji lub posiedzenia komisji, winien
usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne wyjaśnienia
przewodniczącemu Rady lub przewodniczącemu komisji.
§ 76
Radni mogą, stosownie do potrzeb, przyjmować mieszkańców Gminy oraz inne
zainteresowane osoby w siedzibie Urzędu w sprawach dotyczących Gminy i jej
mieszkańców.
§ 77
1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim
stosunku pracy, Rada może powołać komisje doraźną do zbadania wszystkich
okoliczności sprawy.
2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu
Rady.
3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust.1 Rada powinna
umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.
Rozdział IV
Zasady tworzenia i działania klubów radnych Rady Miasta i Gminy Czarny Dunajec
§ 78
Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.
§ 79
1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału co najmniej
3-ch radnych oraz przyjęcie przez wszystkich członków wspólnych zasad
reprezentacji klubu na zewnątrz, w tym wobec Rady.
2. Powstanie klubu musi niezwłocznie zostać zgłoszone Przewodniczącemu Rady.
3. W zgłoszeniu podaje się:
1) nazwę klubu,
2) listę członków klubu,
3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu,
4) zasady reprezentacji klubu na zewnątrz.
4. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest
obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.
§ 80
1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.
2. Przewodniczący Rady zleca prowadzenie rejestru klubów pracownikowi ds.
obsługi Rady.
§ 81
1. Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest
równoznaczny z rozwiązaniem klubów.
2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwal ich członków,
podejmowanych bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy
członków klubu.
3. Kluby podlegają rozwiązaniu, gdy liczba ich członków spadnie poniżej 3, o
czym przewodniczący klubu informuje Przewodniczącego Rady.
§ 82
1. Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków
klubu.
2. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.
3. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.
4. Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania
regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.
5. Postanowienia ust. 4 dotyczy także zmian regulaminów.
§ 83
1. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na komisjach bądź na sesji Rady
wyłącznie zgodnie z przyjętymi zasadami reprezentacji, o których mowa w § 79
ust. 1 .
2. Klubowi przysługują wszystkie uprawnienia, jakie posiada radny, w tym
uprawnienia do składania interpelacji i wniosków.
3. Klub może zająć stanowisko w każdej sprawie należącej do zakresu działania
gminy.
4. Klubowi przysługuje prawo inicjatywy uchwałodawczej zgodnie z przepisami
ustaw.
§ 84
Na wniosek przewodniczących klubów Burmistrz obowiązany jest zapewnić klubom
organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.
Rozdział V
Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej
1. Organizacja Komisji Rewizyjnej
§ 85
1. Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, zastępcy Przewodniczącego
oraz pozostałych członków.
2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi każdorazowo co najmniej jeden radny z
każdego działającego w Radzie Gminy klubu radnych.
3. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada.
4. Zastępcę Przewodniczącego Komisja wybiera ze swojego składu.
§ 86
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji Rewizyjnej i
prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego lub niemożności
działania, jego zadania wykonuje jego zastępca.
§ 87
1. Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej
działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość
lub interesowność.
2. W sprawie wyłączenia zastępcy Przewodniczącego Komisji oraz poszczególnych
członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji.
3. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji decyduje komisja rewizyjna w drodze
uchwały.
4. Wyłączony członek Komisji może odwołać się na piśmie do Rady od decyzji o
wyłączeniu – w terminie 3 dni od daty powzięcia wiadomości o tej decyzji.
2. Zasady kontroli
§ 88
1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Burmistrza, gminnych jednostek
organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:
1) legalności (badanie zgodności działania kontrolowanych jednostek z
przepisami prawa oraz uchwałami Rady),
2) gospodarności,
3) rzetelności (badanie czy powierzone obowiązki są wykonywane w sposób
sumienny, uczciwy i solidny),
4) celowości,
5) zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
2. Przedmiotem kontroli jest:
1) gospodarka finansowa,
2) gospodarowanie mieniem komunalnym,
3) przestrzeganie i realizacja postanowień Statutu Gminy, uchwał Rady oraz
innych przepisów, których realizacja nie podlega kontroli zewnętrznej.
4) realizacja bieżących zadań Gminy.
3. Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych
podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.
§ 89
Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub
obszerny zespół działań tego podmiotu,
2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu
działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment jego
działalności,
3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli
zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.
§ 90
1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w
jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.
2. Rada może podjąć uchwałę w sprawie przeprowadzenia dodatkowej kontroli
kompleksowej poprzez dokonanie zmiany w planie pracy, o którym mowa w ust. 1.
3. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole problemowe, obejmujące określone
zagadnienia, w zakresie powierzonym jej w drodze uchwały Rady
4. Kontrole sprawdzające prowadzone są w celu zweryfikowania działań
podejmowanych w związku ze stwierdzonymi w toku kontroli kompleksowych i
problemowych nieprawidłowościami.
§ 91
1. Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż przez okres 30 dni, a
kontrola problemowa i sprawdzająca – nie dłużej niż przez okres 15 dni.
2. Kontrole Komisji Rewizyjnej należy planować i przeprowadzać w taki sposób,
aby nie powodowały nadmiernego obciążenia kontrolowanej jednostki/komórki
organizacyjnej,
utrudniającego realizację bieżących zadań, w szczególności zadań o istotnym
znaczeniu oraz terminowych.
§ 92
1. Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zadania przed ich zrealizowaniem.
2. Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie
kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.
3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
4. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2-3 wykonywane są niezwłocznie.
5. Komisja Rewizyjna obowiązana jest do przeprowadzenia każdej kontroli
powierzonej w drodze uchwały przez Radę.
§ 93
1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i
rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego
podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności
według kryteriów ustalonych w § 88 ust.1.
2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania
kontrolnego.
3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem.
Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin,
zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia
kontrolowanych.
3. Tryb kontroli
§ 94
1. Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej powoływane
przez nią zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch członków
Komisji.
2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza na piśmie kierownika zespołu
kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.
3. Kontrole problemowe oraz sprawdzające mogą być przeprowadzane przez jednego
członka Komisji Rewizyjnej.
4. Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego
przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określającego kontrolowany podmiot,
zakres kontroli oraz osobę ( osoby) wydelegowaną do przeprowadzenia kontroli.
5. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych
okazać kierownikowi (dyrektorowi) kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o
których mowa w ust.4 oraz dowody osobiste.
§ 95
1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia
przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika
kontrolowanej jednostki i Burmistrz, wskazując dowody uzasadniające
zawiadomienie.
2. Jeżeli zawiadomienie dotyczy osoby Burmistrz, kontrolujący zawiadamia o tym
Przewodniczącego Rady.
§ 96
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki
dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności
przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do
przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i
pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o
których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce
osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest
udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż
określone w ust.3.
§ 97
Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach
pracy kontrolowanego podmiotu.
§ 98
Zespół kontrolny przedstawia wyniki kontroli na najbliższym posiedzeniu Komisji
Rewizyjnej.
4. Protokoły kontroli
§ 99
1. Kontrolujący sporządza z przeprowadzonej kontroli – w terminie 7 dni od daty
jej zakończenia – protokół obejmujący:
1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),
3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
5) imię i nazwisko kierownika (dyrektora) kontrolowanego podmiotu,
6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli
wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego
podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,
7) datę i miejsce podpisania protokołu,
8) podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego
podmiotu, lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn
odmowy.
2. Protokół może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia
nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.
§ 100
1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika (dyrektora)
kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia – w terminie 3 dni od
daty odmowy – pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust.1 składa się na ręce Przewodniczącego
Komisji Rewizyjnej.
§ 101
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady
uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
2. Uwagi, o których mowa w ust.1 składa się w terminie 7 dni od daty
przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu do podpisania.
3. Kierownik kontrolowanego podmiotu zajmuje stanowisko w przedmiocie wniosków
oraz propozycji, o których mowa w § 100 ust. 2 i przedstawia je
Przewodniczącemu Komisji.
§ 102
Protokół sporządza się w trzech egzemplarzach, które – w terminie 3 dni od daty
podpisania protokołu – otrzymują: Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji
Rewizyjnej i kierownik (dyrektor) kontrolowanego podmiotu.
5. Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej
§ 103
1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie
do końca lutego każdego roku.
2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:
1) terminy odbywania posiedzeń,
2) terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.
3. Przystąpienie do wykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po
zatwierdzeniu planu pracy przez Radę.
§ 104
1. Komisja Rewizyjna składa Radzie – w pierwszym kwartale każdego roku – roczne
sprawozdanie ze swej działalności w roku poprzednim.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
1) liczbę, podmiot, miejsca i czas przeprowadzonych kontroli,
2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,
3) wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną,
4) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi
wnioskami wynikającymi z tych kontroli,
5) ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie
absolutorium.
3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1, Komisja Rewizyjna składa sprawozdanie
ze swej działalności na wniosek Rady, w którym określony zostanie przedmiot i
termin złożenia sprawozdania.
6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej
§ 105
1. Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej
Przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.
2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia w formie pisemnej.
3. Posiedzenia, o jakich mowa w ust. 2 mogą być zwoływane z własnej inicjatywy
Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny, umotywowany wniosek: Przewodniczącego
Rady lub co najmniej 3 radnych.
4. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:
1) radnych nie będących członkami Komisji Rewizyjnej,
2) osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w charakterze biegłych lub
ekspertów.
5. Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzić protokół, który powinien
być podpisany przez przewodniczącego komisji i protokolanta.
6. W przypadku gdy na posiedzeniu Komisji przedstawiane są dokumenty
zawierające dane osobowe, dane te podlegają anonimizacji.
§ 106
Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co
najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.
§ 107
Obsługę biurową Komisji Rewizyjnej zapewnia Burmistrz.
§ 108
1. Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób
posiadających wiedze fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.
2. W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wymienionych form wymaga
zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków
budżetu Gminy, Komisja Rewizyjna występuje z wnioskiem do Burmistrza o
zapewnienie niezbędnych środków finansowych oraz osób dających rękojmie
należytego wykonania zadania.
§ 109
1. Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po powzięciu stosownych uchwał przez
wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej
z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.
2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i
doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzaniu
wspólnych kontroli.
3. Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych
komisji w celu ich właściwego ukierunkowania, zapewnienia skuteczności
działania oraz unikania zbędnych kontroli.
§ 110
Komisja Rewizyjna może wnioskować do organów Gminy o wystąpienie z wnioskiem do
właściwych organów tj. Regionalna Izba Obrachunkowa, Najwyższa Izba Kontroli
Prokuratura lub inne organy kontroli, w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości
podlegających kompetencjom tych organów.
Rozdział V
Zasady i tryb działania Komisji Skarg, Wniosków i Petycji
1. Organizacja Komisji Skarg, Wniosków i Petycji
§ 111
1. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji składa się z Przewodniczącego, Zastępcy
Przewodniczącego oraz pozostałych członków.
2. W skład Komisji wchodzi każdorazowo co najmniej jeden radny z każdego
działającego w Radzie Gminy klubu radnych.
3. Głosowanie w sprawie składu Komisji nie może zostać przeprowadzone, w
przypadku, gdy wśród zgłoszonych kandydatów brak jest przedstawicieli
wszystkich klubów radnych.
4. W przypadku gdy liczba kandydatów przekracza dopuszczalny skład Komisji
liczący 9 członków, nieważne jest głosowanie, w wyniku którego do składu nie
zostali wybrani przedstawiciele wszystkich klubów radnych.
5. Przewodniczącego Komisji wybiera Rada natomiast Zastępcę Przewodniczącego
Komisja wybiera ze swojego składu.
§ 112
Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji organizuje pracę Komisji i
prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego lub niemożności
działania, jego zadania wykonuje Zastępca.
§ 113
1. Członkowie Komisji Skarg, Wniosków i Petycji podlegają wyłączeniu od udziału
w jej działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich
stronniczość lub interesowność.
2. W sprawie wyłączenia zastępcy Przewodniczącego Komisji oraz poszczególnych
członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji.
3. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji decyduje Komisja w drodze uchwały.
4. Wyłączony członek Komisji może odwołać się na piśmie do Rady od decyzji o
wyłączeniu – w terminie 3 dni od daty powzięcia wiadomości o tej decyzji.
2. Zasady działania Komisji Skarg, Wniosków i Petycji
§ 114
1. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji rozpatruje skargi na działania Burmistrza,
gminnych jednostek organizacyjnych oraz wnioski i petycje składane przez
obywateli.
2. Celem działania Komisji jest wypracowanie stanowiska w sprawie skargi,
wniosku albo petycji oraz przedłożenie tego stanowiska na sesji Rady wraz z
projektem zawiadomienia o sposobie załatwienia sprawy.
3. Rada dokonuje ostatecznego rozpatrzenia sprawy.
§ 115
1. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji jest obowiązana do wypracowania stanowiska
w terminie 2 tygodni od dnia otrzymania skargi, wniosku albo petycji.
2. W przypadku, gdy wywiązanie się z terminu, o którym mowa w ust. 1 nie jest
możliwe, szczególnie w przypadku konieczności wyjaśnienia sprawy,
Przewodniczący Komisji uzgadnia z Przewodniczącym Rady inny termin na
wypracowanie stanowiska, nie dłuższy jednak niż 1 miesiąc.
§ 116
1. W celu wyjaśnienia istotnych kwestii związanych ze skargą, petycją albo
wnioskiem Komisja Skarg, Wniosków i Petycji może żądać od kierowników gminnych
jednostek organizacyjnych lub kierowników referatów wyjaśnień oraz
udostępnienia stosownych dokumentów. Komisja może się zwracać w tym celu
również do innych podmiotów.
2. Dokonując czynności wyjaśniających sprawę Komisja działa w sposób
umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego.
§ 117
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji rozpatruje sprawy na posiedzeniach, w
obecności co najmniej połowy swojego składu.
§ 118
1. Prace Komisji Skarg, Wniosków i Petycji inicjuje otrzymanie od
Przewodniczącego Rady pisma zawierającego skargę, wniosek albo petycję.
2. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego, w
formie pisemnej.
3. Przewodniczący Komisji może zaprosić na jej posiedzenia:
1) radnych nie będących członkami Komisji,
2) sołtysów, których zakres działania jest związany ze sprawą,
3) kierowników jednostek organizacyjnych Gminy lub kierowników referatów,
których zakres działania jest związany ze sprawą.
4. Uchwały Komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej
połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.
5. Z posiedzenia Komisji należy sporządzić protokół, zawierający stanowisko
Komisji w sprawie skargi, wniosku, petycji. Protokół powinien być podpisany
przez Przewodniczącego Komisji i protokolanta.
6. W przypadku, gdy na posiedzeniu Komisji przedstawiane są dokumenty
zawierające dane osobowe, dane te podlegają anonimizacji.
§ 119
1. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji może korzystać z porad, opinii i ekspertyz
osób posiadających wiedze fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej
działania.
2. W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wymienionych form wymaga
zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków
budżetu Gminy, Komisja występuje z wnioskiem do Burmistrza o zapewnienie
niezbędnych środków finansowych oraz osób dających rękojmię należytego
wykonania zadania.
Rozdział VI
Zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej Komisji oraz korzystania z
nich.
§ 120
1. Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać
wyłącznie z ustaw.
2. Zasady dostępu do dokumentów stanowiących informację publiczną określa
ustawa o dostępie do informacji publicznej.
§ 121
1. Z zakresu działania Rady upublicznia się niezwłocznie, poprzez publikację w
Biuletynie Informacji Publicznej oraz umieszczenie na stronie internetowej
Urzędu Gminy, następujące rodzaje dokumentów:
1) protokoły z sesji Rady,
2) uchwały Rady wraz z ich rejestrem,
3) protokoły z posiedzeń komisji Rady, w tym Komisji Rewizyjnej oraz Komisji
Skarg, Wniosków i Petycji,
4) rejestr wniosków i opinii komisji Rady,
5) imienne wykazy głosowań,
6) treść interpelacji i zapytań oraz udzielonych odpowiedzi,
7) nagrania obrad Rady.
2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 5, 6 podaje się ponadto do publicznej
wiadomości poprzez wywieszenie na tablicach ogłoszeń Urzędu Gminy w Czarnym Dunajcu.
§ 122
1. Wszystkie dokumenty Rady oraz jej Komisji podlegają udostępnieniu
zainteresowanym osobom na ich wniosek, z zastrzeżeniem spełnienia wymogów
wynikających z obowiązujących przepisów o ochronie danych osobowych oraz
ochronie innych informacji.
2. Żądanie udostępnienia może mieć formę ustną, pisemną, lub elektroniczną.
Żądający ma obowiązek podać adres (pocztowy lub elektroniczny) w przypadku
żądania przesłania dokumentów.
3. Dokumenty do wglądu udostępnia się na miejscu, w obecności pracownika
właściwej komórki organizacyjnej. Burmistrz Miasta i Gminy zapewnia
odpowiednie miejsce, umożliwiające swobodne przeglądanie dokumentów.
4. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 są udostępniane przez pracownika Biura
Rady, w dni robocze, w godzinach od 8:00 do 15:00.
5. W przypadku żądania dostępu do dokumentów, których udostępnienie – ze
względu na ilość, zdeponowanie w archiwum zakładowym lub formę udostępnienia –
wymaga znacznego nakładu pracy, należy ustalić z pracownikiem Biura Rady datę
ich udostępnienia.