MegaMisja i #SuperKoderzy to nieodpłatne ogólnopolskie programy edukacyjne dla szkół podstawowych Fundacji Orange. Są realizowane w roku szkolnym 2023/2024 w Szkole Podstawowej im. Brata Witalisa-Wojciecha Lei w Podczerwonem. Zajęcia te w ramach zajęć rozwijających zainteresowania, 1 godz. tygodniowo prowadzi p. Danuta Skorupa w klasie 1 i w klasie 4 oraz p. Monika Bielak w klasie 2.
Fundacja Orange działa na rzecz nowoczesnej edukacji dzieci i młodzieży. Dzięki której dzieci i młodzież kształtuje zdrowe nawyki cyfrowe, poznaje podstawy bezpieczeństwa w internecie, programowanie, sztuczną inteligencję i realizuje kreatywne pomysły z wykorzystaniem technologii. Fundacja Orange w rozwijaniu cyfrowych kompetencji wspiera też nauczycielki i nauczycieli. Prowadzi badania i wydaje publikacje. Jest organizacją non-profit założoną przez Orange Polska S.A. w 2005 roku.
Dzięki programowi MegaMisja dzieci z klas 1-3 szkoły podstawowej poznają zasady odpowiedzialnego, mądrego korzystania z komputera i technologii. Uczą się m.in. jak bezpiecznie korzystać z internetu, jakie treści można w nim udostępniać, jak chronić swoją prywatność w sieci, przestrzegać netykiety i praw autorskich, znaleźć wiarygodne informacje, tworzyć i obrabiać proste grafiki, dźwięki i filmy, unikać niebezpieczeństw w internecie. Zadania w programie zbudowane są w taki sposób, by dzieci ze sobą współpracowały, a nie rywalizowały.
#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczennic i uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu uczestniczki i uczestnicy uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych.
Szkoły uczestniczące w #SuperKoderach mają do wyboru jedną z piętnastu ścieżek tematycznych, z których każda zawiera materiały dydaktyczne co najmniej na dziesięć lekcji przygotowanych zgodnie z podstawą programową. Podczas spotkań przyszli #SuperKoderzy oraz przyszłe #SuperKoderki uczą się programowania w praktyce i pogłębiają wiedzę z danego przedmiotu. Rozwijają też kreatywność, umiejętność logicznego myślenia i pracy w zespole. Być może w młodych programistkach i programistach rozbudzą się przyszłe zainteresowania zawodowe. Programista to przecież zawód przyszłości.
Uczniowie z naszej szkoły w ramach zajęć rozwijających zainteresowania z informatyki realizują ścieżkę tematyczną Majsterkowicze 2.0 Śrubka po śrubce skręcali swoje roboty, zainstalowali czujniki, a teraz je programują i przy tym świetnie się bawią!
18 listopada 2022 r. w Warszawie odbył się Zajazd Liderów MegaMisji Fundacji Orange nauczycieli i nauczycielek z całej Polski, na który zaproszona została również p. Danuta Skorupa.
Podczas konferencji „Relacje. Człowiek a technologie” nauczycielki i nauczyciele z całej Polski biorący udział w MegaMisji i #SuperKoderach usłyszeli inspirujące prelekcje Tomasz Rożek Nauka. To lubię , Tomasz Stawiszyński oraz Oktawia Gorzeńska edukacja rozwój zmiana.
Monika Wrońska i Maciej Wojnicki z LOFI Robot opowiedzieli o nowym programie o sztucznej inteligencji dla nauczycielek i nauczycieli - #BurzaMózgów.
Trwały też warsztaty, na których nauczycielki i nauczyciele dzielili się wiedzą, wzajemnymi inspiracjami, pomysłami na zajęcia w szkole z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, relacji z uczniami i rodzicami oraz własnym rozwojem.
Uczniowie klasy II od września biorą udział w zajęciach podnoszących kompetencje cyfrowe w ramach programu MegaMisja Fundacji Orange. Poprzez udział w programie uczniowie rozwijają kompetencje społeczne i emocjonalne takie jak: umiejętność współpracy, komunikacji, rozumienia emocji swoich i innych, krytycznego myślenia, czy kulturalnej dyskusji. Dzięki zdobytym umiejętnościom dzieci będą lepiej przygotowane do funkcjonowania w w świecie pełnym ekranów.
Biorąc udział w MegaMisji uczniowie kształtują też postawy i zdrowe nawyki takie jak: dbanie o higienę cyfrową, umiar w korzystaniu z technologii, bezpieczeństwo i ochronę przed szkodliwymi zjawiskami.
Na zajęciach dzieci uczą się poprzez zabawę - wychodzą z ławek, współpracują, dyskutują i są bardzo zaangażowane. Uczniowie poprzez różnego rodzaju zadania do wykonania, pomagają animowanym bohaterom znajdującym się w cyfrowym laboratorium złapać niesfornego Psotnika, ucząc się przy tym ważnych zasad młodego internauty.
W ciągu 10 miesięcy trwania projektu, uczniowie poszerzają wiedzę w następujących obszarach tematycznych:
- korzystanie z informacji;
- dziecko w środowisku medialnym;
- język mediów;
- prawo (prawo do informacji, prawa autorskie, plagiat);
- bezpieczeństwo w komunikacji i mediach;
- kreatywne korzystanie z mediów;
- etyka i wartości w komunikacji i mediach;
- ekonomiczne aspekty działania mediów;
- kompetencje cyfrowe;
- mobilne bezpieczeństwo;
- programowanie;
- edukacja proekologiczna.